
Известен факт е, че всяко дете е различно, особено когато става въпрос за етапите на неговото развитие и учене. Нито едно дете не си прилича напълно с друго. Децата изглеждат по разнообразен начин, учат се с различен темп, някои споделят едни личностни черти, докато други – не, и най-важното е, че всяко дете се сблъсква с нещо уникално за себе си – независимо дали става въпрос за неговата увереност, тревожност, предизвикателства с ученето или просто трудно общуване с връстниците.
Какъвто и да е случаят, ние, като родители, сме склонни да познаваме децата си най-добре. Или пък не? Разбира се, знаем какво обичат да ядат, какво мразят да правят, какво ще ги натъжи или ядоса, или дори какви проблеми ги тревожат. Не че родителите са пренебрежителни или не обичат децата си, просто не винаги разпознават предупредителните знаци, че нещо не е както трябва.
Какво например ще кажете за тези деца, които получават отлични оценки и въпреки това са склонни да изпитват чувство на тревожност, все още се стряскат при силни шумове и изглеждат притеснени? Много деца се въртят в класната стая и не внимават, но имат добри оценки. Някои родители дори казват, че детето им постоянно е изпращано в кабинета на директора за лошо поведение или редовно нарушава дисциплината на класа, но въпреки това, има висок успех.
Повечето родители автоматично мислят, че може да става въпрос за Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност (ADHD) или проблем с поведението, но какво, ако децата просто не могат да контролират действията си? Това се нарича сензорна интеграция. Не е задължително децата да се справят зле в училище, за да се сблъскват с някои от тези проблеми.
Какво е план за сензорна диета?
Едно или повече от сетивата на децата са или прекалено, или недостатъчно стимулирани, което означава, че трябва да люлеят краката си, за да останат спокойни, да изрежат етикетите на блузата си, за да не ги сърби, или да спят с меко одеяло, което не боцка кожата им. Много пъти могат да се видят по-големи деца на детската площадка, които плачат или се разстройват, когато мине кола с пусната сирена, докато по-малкият им брат или сестра повдигат невъзмутимо поглед, казвайки си „Голяма работа, това е просто сирена.“
Aко сте родител, който вече знае, че детето му има сензорни особености или нарушение на сензорната интеграция, вие вече сте запознати с тази концепция и вероятно работите с детето си и с училището му, за да осигурите среда, която помага за успокояване на симптомите. Ако не сте твърде запознати с концепцията или се нуждаете от повече идеи, за да помогнете на детето си да остане спокойно и по-малко разконцентрирано в класната стая, тогава трябва да му дадете това, от което се нуждае и да го поставите на „диета“.
Не, не говорим за обичайното значение, което влагаме в “диета”. Става дума за „сензорна диета“. Точно както се опитвате да отслабнете, като тренирате и се храните по-добре, сега трябва да дадете на децата си повече възможности в класната стая, които им осигуряват правилния подход, намаляват тревожността им и не им създават проблеми с учителя или директора. Както при всяка диета, вие не искате да гладувате или да ограничавате дейността си, защото така тя става контрапродуктивна.
Същото важи и за сензорната диета. Това, че учителят или директорът казват, че детето ви е твърде капризно в часовете, или пък пречи на останалите ученици, не означава, че трябва да отнемем нещата, които тялото му жадува, като му кажем да се опита да държи краката си неподвижни. Често това е именно нещото, от което се нуждае детето и ние трябва да го „храним“ с това, което изисква тялото им.
Първо поговорете с учителя и директора, за да сте сигурни, че са наясно с този “диетичен план”. Ще ви е необходимо тяхното сътрудничество и разбиране, защото сензорната диета ще доведе до свободно движение на детето ви в клас, а също така ще трябва да го изпратите на училище с много спомагателни предмети, за да остане фокусирано или да снижи тревожността си.
Ето няколко метода, от които детето ви би могло да се възползва. Не забравяйте, че има много елементи, които можете да използвате, не само изброените по-долу. Изберете тези, които отговарят на интересите, темперамента и сензорните нужди на детето ви. Например, ако обича да дъвче молива си, вземете му още моливи или сензорна гривна, която да може да дъвчат по време на час. Точно както когато отслабвате, някои „храни“ работят, а други – не, трябва да откриете кое работи най-добре за тялото на детето ви и конкретната ситуация.
Орална сензорика
Ако детето ви е склонно да поставя постоянно неща в устата си, смуче дрехите си или дъвче моливите и гумите си, то се нуждае от неща, с които да подобри своите орални усещания. Няколко предмета, които биха били от помощ, са гривни за дъвчене, ароматизирани гумички за моливи, с които да си набавя обонятелна информация или дъвчащи украшения (напр. сензорна огърлица).
Внимание и поведение
Ако детето ви пречи на останалите ученици или не може да се заседи на едно място в училище, то се нуждае от движение, за да се научи да регулира тялото си, а също и от определена физическа активност, за да успокои симптомите си. Говорете с учителя на детето си за някои от тези двигателни дейности, които то да може да прави в клас:
- Оставете го да направи няколко подскока от място до чина си.
- Оставете го да се разходи из стаята три пъти и да седне обратно.
- Оставете го да направи упражнения за разтягане (някои йога движения работят отлично).
Тактилни сензорни проблеми
Ако детето ви непрекъснато дърпа етикетите на дрехите си или не харесва усещането на определени текстури върху себе си, трябва да му предоставите предмети, които да подобрят тактилността му в училище. Няколко опции, които може да опитате, са терапевтични четки, специални сензорни облекла, игри с предмети, които имат различна твърдост, температура и грапавина.
Сензорни проблеми, свързани с тревожността
Ако детето ви постоянно се безпокои за домашните си, приятелите в училище или за всичко като цяло, някои предмети, които може да помогнат са антистрес топки или различни, предпочитани от него, играчки, които успокояват ума му.
Повишена реакция към шумовете от средата
Ако детето ви се страхува и реагира интензивно на звуци и шумове от средата повече от нормалното, то вероятно е по-чувствително към звука от другите деца. Опитайте някои от тези дейности, за да помогнете:
- Насърчете го да слуша успокояваща музика.
- Носете звукоизолиращи слушалки на шумни места.
- Пейте с детето си, за да му помогнете да успокои своите страхове.
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Йоана Айкова
Източник: https://ilslearningcorner.com