Четири стъпки към хранене без използване на екрани

Четири стъпки към хранене без използване на екрани

от Наталия Стасенко, дипломиран диетолог и хранителен специалист


Детето ви не иска да се храни, ако телевизорът не е включен?

Привършващата батерия на вашия iPad по време на хранене ви кара да се паникьосвате?

Смятате, че би било по-добре, ако четете на вашето дете по време на хранене, защото тази дейност има образователна стойност?

Мнозина прибягват до отвличане на вниманието по време на храненията, защото това сякаш е единствения начин да накараме децата да седнат на масата и да се хранят.

Ако и вие сте като повечето родители, може би сте започнали да го правите поради искреното си опасение, че вашето дете не получава достатъчно калории.

Но неговото хранене няма да се подобри преди да се освободите от всички неща, които отвличат вниманието му.

Защо отвличането на внимание по време на хранене е такъв проблем?

Ако вие разрешавате книги, телевизия или ползване на iPad по време на хранене, аз съм сигурна, че имате основателна причина.

Мнозина прибягват до тази стратегия, за да „накарат” детето да изяде определена храна или определено количество храна.

Макар да е най-обикновен начин за провеждане на закуската, това често е показателно за родителските намерения и наличието на натиск по време на хранене.

И точно ТОВА е големият проблем, защото:

– Контролът и принудата по време на хранене са резултат от липса на доверие относно храненето.

На някои деца е по-трудно да се има вяра, защото преминават през период, в който са по-капризни, хранителните им навици са по-променливи, по-малки са от техните връстници или дълго време са имали проблеми с растежа.

Но отвличането на детското вниманието с цел да консумират малко повече храна не е полезно в дългосрочен план.

– Отвличането на вниманието по време на хранене ни пречи да слушаме телата си.

Ето защо е много вероятно децата, на които нямаме доверие за храненията им, да се превърнат във възрастни, на които ще им бъде трудно да разберат кога са наистина гладни и кога – сити.

– Дете, чието внимание е отвличано с телевизия или книги, не участва пълноценно в семейното хранене, докато вие, родителят, често изобщо нямате време за хапване, ангажирани с четене или помагайки да се пусне филма.

И няма да бъде необходимо да чакате дълго, за да видите резултатът от отвличане на вниманието по време на хранене.

Неотдавнашно проучване, публикувано в „Апетит”, показва, че малките деца хапват повече, ако преди това вниманието им е било отвличано.

И това е напълно логично.

Храненето не е само прием на калории.

Това е дейност, която би могла щедро да ни се отплати и да ни достави удоволствие, както и обратното – да ни остави недоволни.

Ако отдавате нужното внимание на храната, вие я правите по-приятна, а също така по-лесно се придържате към усещанията за глад и ситост.

Но ако изядете порция храна докато гледате увлекателна телевизионна драма или четете трилър, след половин час можете отново да се озовете в кухнята, тършувайки из кухненските шкафове.

Същото е и при децата. Позволете им да се хранят, докато отвличат вниманието си с нещо и не след дълго те ще молят за храна, а след по-дълъг период ще забравят как да спират да ядат, когато са сити!

Как можете да организирате закуска без да използвате екрани?

Опасявате се, че вашето дете няма да опита и хапка без да има екран пред себе си?

Ето 4 стъпки, които ще ви осигурят закуска без екрани:

1. Проверете правилно ли са организирани храненията!

– Следобедната закуска не е ли твърде близо до вечерята?

– Вечерята не е ли твърде късно, когато детето вече е уморено?

2. Как можете да разберете, че детето е достатъчно гладно, но все още не умира от глад?

В началото задължително включете познати и харесвани храни в семейната закуска, така че детето винаги да може да открива нещо за хапване и се уверете, че 1,5-2 часа след основното ядене ще има леко похапване, за да има то възможност отново да яде!

3. Коригирайте очакванията си!

10-15 минути, прекарани в покой на масата, са твърде много време за нетърпеливия малчуган.

Първоначално нагласете таймера на 5 минути и постепенно увеличавайте продължителността на закуската, докато достигнете 15 минути!

4. Разберете дали вашето дете се храни нормално за възрастта си или то се бори със съществени проблеми, които затрудняват неговото хранене!

Не се притеснявайте излишно относно броя на хапките и пълните лъжици!

Прилагането на по-малко принуда по време на хранене означава по-добри хранителни навици през останалата част от живота на нашето дете.

Следвайте принципа „разделение на отговорностите“ при храненето и гледайте по-голямата картина!


Източник: https://feedingbytes.com

Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Диан Иванов

Редактор: Максим Антов