Как трудностите при боравене с ножица повлияват на развитието на моториката на детето

Как трудностите при боравене с ножица повлияват на развитието на моториката на детето

Когато детето ми тръгна на детска градина, учителката забеляза, че тя държи моливите си толкова здраво, че ги чупи. Оказа се, че доста от децата имат проблеми със слаби мускули на ръцете, пръстите и предмишниците, което затруднява развитието на фината им моторика. Фината моторика е нужна за правилния захват на молива и рязането с ножица.

За тях е трудна и проприоцепцията. Това е причината те да стискат моливите до счупване, защото не знаят какъв е натиска, който оказват. Подобно нещо се случва и когато детето ви хвърля или рита топка, държи чаша или разгръща страниците на книга, защото не знае каква сила да използва.

Проприоцепцията се контролира от ставите, мускулите и сухожилията. Така че, тя играе важна роля в развитието на фината моторика, когато мускулите и ставите все още не са укрепнали. Това е проприоцептивна дисфункция и може да е една от причините за лошия почерк, затруднения при изписписването на букви и цифри и проблеми с форматирането на изреченията.

Дете с лоша проприоцепция стиска ножицата твърде силно и не може да реже по очертания, защото не знае кога да започне и кога да спре с рязането. Ако вашето дете има нисък мускулен тонус и не е развило фината си моторика както трябва, е добре да проверите дали детето все още има хватателен рефлекс (Палмарен рефлекс), преди да започнете със занимателни игри и дейности, които развиват моториката му.

В случай че има задържан хватателен рефлекс, детето ви може винаги да изпитва трудности с ръкописа, изписването на букви, рязане с ножица и с фината моторика. Тези проблеми ще продължат ако не се правят упражнения, които да помогнат на хватателния рефлекс да премине в правилен пинсетен захват.

Ако детето ви все още не може да разбере как да използва ножицата, може да има проблеми със зрението или с координацията око-ръка. Детето може да изглежда непохватно, защото не се справя с насочването на ножицата, сменя ръката, с която реже вместо да използва само доминиращата си ръка и няма пространствена ориентация (което му пречи да прецени как да реже по очертанията).

Развитие на фината моторика

Ако сте сигурни, че детето ви няма задържан хватателен рефлекс, можете да продължите с други дейности, които стимулират развитието на фината моторика. Ето няколко упражнения, които ще му помогнат да развие уменията си с ножица.

Направете си тетрадка за рязане с ножица

Тетрадката за рязане с ножица може да направите в домашни условия, нужни са ви само една тетрадка и един молив, с който да нарисувате различни очертания. Децата често не получават достатъчно възможности да усъвършенстват ползването на ножица, защото родителите и учителите често се притесняват и са по-склонни да им дадат да работят с флумастри, отколкото с ножица. Използвайте тетрадката за да рисувате различни фигури и очертания, които да се “режат”. Тази тетрадка дава възможност на децата да се научат да ползват ножици в безопасни условия. Те първо ще започнат с рязане по прави линии и всяко следващо упражнение е все по-сложно от предходното.

Залепете картинка на пчеличка на ножицата

Децата са по-склонни да спазват очертанията при рязане когато имат някаква цел. Затова, оцветете и изрежете една малка пчеличка, която да залепите на самата ножица и нарисувайте пътя на пчеличката.

Image from iOS


Източник: https://ilslearningcorner.com

Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Петя Ковачева