гр. София, ул. “Майор Димитър Думбалаков” 38, ет. 4
тел. 0887 545 446

Нищо не иска да яде това дете!

Нищо не иска да яде това дете!

Понеделник, 08 Юни 2020

За много деца храната е източник на удоволствие и наслада. За не по-малко обаче тя е свързана с неприятни преживявания, тревога, насила набутани лъжици в устата и въобще - с нещо, на което не може да се има доверие. Причините за подобни усещания, поведение и нагласа към храната могат да бъдат различни - в едни случаи говорим за придирчивост, в други - за липса на възможност храната да бъде опозната (чрез докосване, помирисване и наблюдение) преди да бъде предложена за ядене, в трети - за особености в сензорните усещания - детето усеща миризмата или вкуса на храната по-силно, което го отблъсква; вида или текстурата й не му понасят или предизвикват гадене.

При някои деца приемането на новата храна се случва съвсем безпроблемно - подаваме им парче круша и те, без секунда на съмнение, го грабват, а след това и вкусват. Други деца обаче имат нужда от време и възможност да преминат през всяка от стъпките, свързани с приемането на нова храна:

1. Понасяне на миризмата й в стаята;
2. Понасяне на вида и присъствието й на масата;
3. Докосване, мачкане (участие в приготвянето й);
4. Поднасяне близо до лицето (подушване, разглеждане);
5. Отхапване (евентуално и изплюване на парчето - важен момент, в който детето усеща, че има контрола да отстрани храната от устата си, ако не му харесва);

...и ЕДВА тогава…

6. Приемане на новата храна в менюто (та-да-а-а!).

Този процес може да отнеме от няколко дни до няколко седмици, но удовлетворението от крайния резултат си струва всеки опит.

food 1

Храненето и доверието вървят ръка за ръка. Ако детето няма доверие на това, което вижда, (изглежда му неприятно, не разпознава съставните му части, цветът е белезникав, не е имало възможност да мине през стъпки 1-5, не е виждало никой от семейството да се храни с тази храна), то няма и да пожелае да докосне храната, а още по-малко - да я опита. Един от начините да улесним този процес е създаването на хранителни вериги (или хранителни връзки).

Това е подход за въвеждане на нови храни, чрез използване на предишен позитивен опит на детето с друга храна. В този процес се използват храни с текстура, вкус или температура, сходна на храната, която детето харесва и приема успешно. Чрез тях се осъществява постепенен преход към желаната нова храна. Важно е да запомним, че никога не си поставяме за цел едновременното въвеждане на повече от две храни (препоръчително е да се спрем на една за определен период), както и че никога не упражняваме натиск над детето - всеки има собствено темпо, а храненето е деликатен процес, който изисква формиране на положителна нагласа и време за осмисляне на опитаното/усетеното.

За да създадем сами успешна хранителна верига, трябва да помислим за три неща:

  • Анализ на предпочитаните храни - какви храни предпочита детето, кое е общото между тях? Важно е да открием това, за да използваме тези храни като свързващи елементи. Обърнете внимание на вкусовете, текстурата, външния вид на храните, които детето ви предпочита. Това са вашите скрити оръжия, както и основата на вашата хранителна верига.
  • Преходни храни - това са любимите на детето ви храни, които можете да използвате между хапките нова храна - това, от една страна, ще достави удоволствие на детето и ще го настрои положително към цялостното хранене, от друга - ще му помогне по-бързо да изгради приятно усещане и доверие в новата храна.
  • “Маскиране” с предпочитан вкус - обърнете внимание кои са предпочитаните вкусове на детето ви - това може да са определени подправки, сосове, малки добавки, които обогатяват вкуса и всъщност са сред основната причина детето да харесва определено ястие като цяло. Например, много деца харесват вкуса на кетчуп, но отказват да ядат краставица. Когато обаче им предложим купичка с кетчуп и краставица, нарязана на ивици в съседната чиния, детето е склонно да се храни с пръчиците краставица, потапяйки ги в кетчупа.

Ето един пример за хранителна верига, в която крайната ни цел е да въведем боровинките. Обърнете внимание колко отдалеч тръгваме, както и че е необходимо да проявим търпение, за да се случи запознаването и приемането на новата храна по най-добрия начин.

 food 2

Изграждането на хранителни вериги не е никак трудна задача - необходимо е единствено да отделим нужното време, за да осъществим добър анализ на хранителните предпочитания на детето (а никой не е по-наясно с тези предпочитания от вас, неговото семейството), а после да дадем воля на въображението си, вместо на тревогите.

Вие от чие ястие бихте опитали - от това на усмихнатия и спокоен готвач, или от това на нервния кулинар, който ви поднася чиния с треперещи ръце и напрегнат поглед?:)

 

Автор:
Маргарита Габровска,
логопед /специалист по ранна детска интервенция/
Център за детско развитие “Малки чудеса”