Развитие на детето от три до четири години

Развитие на детето от три до четири години

Децата между три и четири години преминават от бебешката възраст в детството. Те започват да се учат как да се разбират с другите и да контролират по-добре чувствата си, въпреки че все още е вероятно да имат странни избухвания.

Социално и емоционално развитие

Децата започват да разбират социални умения като това да споделяме и да сме добри с другите, но могат да упражняват тези умения само за кратко време, докато се чувстват в безопасност и са щастливи.

Характерно за тази възраст:

  • Тригодишните често се радват да бъдат с други деца и вече могат да играят по-дълго заедно.
  • Научават, че другите хора са истински и имат истински чувства.
  • Възможно е все още да изпитват страх от шумове, тъмнина, животни, чудовища и т.н.
  • Тригодишните деца развиват чувство за хумор, обичат да се смеят и да повтарят глупави думи и ситуации.
  • Все още е възможно да имат нужда от утешителна играчка или любимо одеяло когато са изморени или далеч от вкъщи.
  • Възможно е да имат много стереотипни представи за това какви трябва да бъдат момчетата и момичетата.
  • Отговорни са за самостоятелното ходене до тоалетна, но могат да имат инциденти през деня или през нощта.

Развиване на разбирането

За децата между три и четири години собственият вътрешен свят е много силен. Понякога им е трудно да разграничат истинско от въображаемо. Те не лъжат нарочно.

Характерно тук е, че:

  • Показват известно разбиране за времето и разбират, че нощта следва деня.
  • Вече разбират, че родителите не могат да четат мисли.
  • До навършване на четиригодишна възраст вероятно могат да нарисуват човек.
  • Все още не разбират понятия като височина и размер.

Физическо развитие

На тази възраст децата се радват на физическа активност и родителският надзор е важен.

Характеристиките тук включват:

  • Децата не са много добри в това да щадят силите си, изморяват се и стават раздразнителни, ако не им бъдат предложени достатъчно тихи активности.
  • Тригодишните могат да търкалят и тупкат топка, но улавянето все още е трудно.
  • До четири години детето може да държи правилно молив.
  • На тази възраст се научават да режат с ножици.

Език

Тригодишните говорят с прости изречения, но често заекват и объркват думите. Бъдете търпеливи.

Характерното за тази възраст:

  • Някои тригодишни деца говорят много ясно, докато други все още използват „бебешки говор“.
  • Повечето деца на три години и половина знаят над 1200 думи.
  • Тригодишните задават въпроси, които започват с „какво“, „кой“, „къде“ и „защо“.
  • Могат да говорят за вчера и за утре.

Детска градина

Начинът, по който детето ви реагира при раздяла, е различен и зависи от личния характер и житейски опит. Въпреки това посещаването на детска градина трябва да бъде положително преживяване както за вас, така и за вашето дете, след първоначалния период на приспособяване. Ако това не е така, говорете за вашите притеснения с учителите в детската градина.

Самостоятелно ходене до тоалетна

Някои деца се справят с тоалетната в началото на третата си година, а други не. Ако имате бебе, детето ви може да регресира за кратко в усилията си да ходи до тоалетната само. Не се паникьосвайте. Ако все пак се притеснявате, потърсете подкрепа и съвет от здравен специалист.

Допълнителни дейности

Сред дейностите за насърчаване и подпомагане на развитието на вашето дете можете да включите:

  • Много физически активности.
  • Прости игри с правила, които позволяват на детето ви да научи основата на съвместната игра.
  • Осигурете музика, песни, картини и книги с приказки и много възможности за рисуване.
  • Подходящи телевизионни програми.
  • Много любов, забавление, одобрение и насърчаване.

Признаци, които подсказват за проблеми в развитието

Всички деца са различни и се развиват с различна скорост. Ако детето ви не прави всичко, изброено в тази статия, това може да се дължи на факта, че то се развива в различна област.

Въпреки това, ако вашето дете е много различно от другите деца, ако се притеснявате за развитието му или изглежда, че то върви назад, потърсете съвет от здравен специалист.

Признаците, които биха могли да предполагат проблем в развитието, включват:

  • Детето не взаимодейства с други деца или с възрастни чрез игра.
  • Детето е прекомерно агресивно или страни от другите деца.
  • Играе по повтарящ се, стереотипен начин.
  • Детето е по-малко физически активно от другите деца на същата възраст.
  • Не се приучва към тоалетната и не остава сухо през деня.
  • Все още говори неясно или не говори в изречения.
  • Не може да следва устни инструкции.
  • Не говори по време на игра.

Къде да получа помощ?

  • Вашия педиатър
  • Специалист ранна детска интервенция, детски психолог, логопед
  • В Център за детско развитие “Малки чудеса”

Неща, които трябва да запомните

  • Тригодишните деца често се радват да бъдат с други деца и вече могат да играят по-дълго заедно.
  • Отговорни са за самостоятелното ходене до тоалетна, но е възможно да имат инциденти през деня или през нощта.
  • Повечето деца на тази възраст ползват над 1200 думи.

Източник: www.betterhealth.vic.gov.au
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Ивелина Георгиева
Photo credit: Freepik