Значимостта на римите в ранното развитие на езиковата грамотност

Значимостта на римите в ранното развитие на езиковата грамотност

Последните изследвания върху развитието и придобиването на умения за ранна езикова грамотност категорично показват, че ритъмът и римата играят изключително важна роля. Това е така, защото уменията за ранна езикова грамотност на децата са свързани със слушане и говорене, а не с четене и писане. Тези първи две умения са основа и спомагат за развитие на много по-добри умения за четене и писане, ако се вкоренят дълбоко и рано. Просто не е възможно да бъдеш добър писател, ако преди всичко нямаш добър речник. По същия начин е много трудно да се научат звуковете и написаните думи, ако не можете да различавате звукове и римуваните модели чрез устно изразяване.

Преди за родителите е било като втора природа да рецитират рими, да пеят на своите бебета, като ги държат на коляно, подхвърлят ги нагоре и надолу и измислят действия и глупави игри, които да ги придружават. Но според това изследване много деца вече не чуват тези рими и песни толкова често (или ако го правят е рядко) и следователно не се възползват по същия начин, както някога. По време на моите 10 години преподаване на 4-5-годишни, срещнах много хора, които никога не бяха чували или пели детска песен или римушка, на някои никога не им бяха чели книжки или поне много малко.
Но пеенето, римуването и рецитирането на стихчета са устни дейности, които могат да се извършват по всяко време и на всяко място – в банята, на разходка, докато пътувате с кола, около масата за хранене. Това прави тази дейност достатъчно лесна за интегриране в нашето ежедневие, с малко усилие, а ползите са многобройни.

Какво е ползата от римите? Чрез пеене и повтаряне на познати рими или стихчета научаваме децата на: слухова дискриминация; умения за слушане; богат речников запас; умения за концентрация; устно разказване / поетични умения; разграничаване на фонемите.

 

По-конкретно те се научават:

 

  • да слушат и да поддържат стабилен ритъм
  • да научават цели песни и стихотворения наизуст от много малка възраст
  • да могат да ги преразказват и пеят самостоятелно от много малки
  • да преразказват истории / текстове на песни, без да използват книга – добрите устни разказвачи на истории стават велики писатели на истории
  • да могат да завършат римувано изречение или куплет, като предскажат думата, която липсва
  • да могат да различават римуваните думи и да идентифицират тези, които не се римуват
  • да правят свои собствени низове от рими по време на игра на думи (напр. къща – тъща – връща и т.н.)
  • да измислят и експериментират със създаването на собствени „глупави“ думи, които се римуват.

Също така развиват добри математически умения, което е напълно логично и е много интересно.

Изследването посочва, че когато се сравняват литературните способности на децата в училищна възраст, тези, които са разбирали добре римата от ранна възраст показват по-добри резултати от тези, които са били занимавани по-малко с такива игри, преди да започнат училище. Така че трябва да се съсредоточим върху ритмичните дейности, доколкото можем, в ранните години и първите няколко години в училище.

 

Как можем да внушим любов към римите?

 

  • Пейте и рецитирайте рими / стихчета и песни като част от всекидневието по време на нормални дейности, напр. докато се обличате, закусвате, ходите до парка, къпете се. Много популярното „тук обикаляме черничевия храст“ може да се приложи към всичко, което се случва у дома и често се пее тук! „Това е начинът, по който си мием ръцете … .вдигаме си дрехите …. Ядем храната си“ и т.н.
  • Започнете, когато са малки бебета и го направете забавно!
  • Четете антологии на детски стихчета и стихотворения, включително много непознати за вас, и ги добавете към репертоара си!
  • Съберете колекция от предмети, които се римуват и намерете съответстващите двойки!
  • Прочетете книги, които имат римуван текст, насърчавайки детето си да ги преразказва по памет или да довърши римуваните думи, преди да ги прочетете!
  • Направете разказването на истории оживено с прости действия, забавни гласове и костюми!
  • Събирайте реквизити за истории и правете малки кошници или чанти за разказване на истории, напр. малка картонена звезда, която да размахвате, докато пеете „Блести Звездичке“ и т.н.
  • Използвайте пластилин като реквизит за допълнително сензорно стимулиране!
  • Използвайте ги в сензорна вана за още повече тактилно забавление! Водна игра с „Пет малки патенца“ е лесна за подготвяне, но много ангажираща и насърчаваща пеенето, разказването на истории и броенето.
  • Вземете назаем / купете / направете прости кукли за устно преразказване на песни и истории, без да използвате книга или картина!
  • Пуснете познати детски рими и песни и ги слушайте в колата, банята или преди лягане, пеейки заедно! Добавете движения към текстовете песните, а ако не знаете такива, измислете ги!
  • Играйте забавни игри с думи за убиване на време, като например създаване на низове от римувани думи, звучащи като „прасе“! Децата смятат, че е весело, когато се стигне до глуповата думичка!
  • Ръкопляскайте / потупвайте / потропвайте в тон с музика със стабилен ритъм, изслушвайки ритъма на стихче или дори книга. Докато преподавахме, ние се изправяхме и тропахме с крака към истории като „Грузулак“, като рецитирахме текста наизуст в ритъм на военен марш. Отидете на истински лов на мечки около къщата и градината, цитирайки книгата и подчертавайки повтарящия се рефрен! Има сериозни доказателства, че усещането на ритъма и такта в тялото ви го прави много по-лесно за учене. Казват, че великите музиканти са били такива от най-ранна възраст и това е напълно логично.
  • Като продължение на горното, използвайте клечки или кокосови черупки, за да почуквате ритми в думи и песни, книги и стихчета! Поставете ги в музикална кошница, за да ги използвате отново и отново!
  • Направете по-обща кошница за разказване, за да можете да създавате смесени приказки, рими и стихчета за забавление!

Грузулак“ (на английски: The Gruffalo) е детска книга в мерена реч от писателката Джулия Доналдсън. Главните герои на книгата са страшното чудовище Грузулак и безстрашното Мишле.


Забавлявайте се, поддържайте го леко и приятно и не забравяйте, че времето, прекарано в четене, пеене или преразказ на истории, НИКОГА не се губи! Инвестирайте в езиковата грамотност на детето си и го стимулирайте да стане активен читател и писател през следващите няколко години.

Накратко: солидните умения за римуване ще доведат до по-голяма слухова дискриминация, по-силно фонематично осъзнаване и по-добре развит речник, всички те са основни елементи, върху които се гради останалата част от развитието на грамотността. Просто не можете да четете и пишете по автентичен начин, с истинско разбиране и независимост, докато тези основи не бъдат добре развити. За щастие това е толкова забавно и е неразделна част от ежедневието ни!

Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Елена Цветкова
Източник: https://theimaginationtree.com