Ново изследване допуска, че когато родителите говорят на бебешки на своито невръстни деца, те може би им помагат да се научат да възпроизвеждат речта. Начинът, по който инстинктивно говорим на бебетата, т.е. с по-висок регистър на гласа, по-бавно, с прекомерна отчетливост, не само се харесва на бебетата, но вероятно им помага да се научат да разбират какво им казваме.
Ново изследване на Университета във Флорида допуска, че бебешкото говорене има предимство, неизвестно досега, а именно помага на бебетата да се научат да възпроизвеждат речта. Според учените, имитирайки звуци с детски глас, ние показваме на бебето как думите би трябвало да звучат от неговата бебешка уста.
“Изглежда, че това стимулира механичното възпроизвеждане на речта, не само нейното възприятие”, казва Матю Масаполо, помощник професор в Катедра Наука на говора, езика, и слуха към Университета на Флорида. Тoй е и директор на Лабораторията за изучаване на познаването, възпроизвеждането и възприятето на речта към Колежа за Обществено здраве и здравни професии. “Това не е просто гукане“, смята той.
В изследването учените променили честотата на звука, за да имитират или звука, възпроизвеждан от гласовия апарат на невръстно дете, или този, възпроизвеждан от възрастните, и провели опити, за да установят как ще реагират невръстните деца на тази разлика. Реакцията на бебетата на възраст от шест до осем месеца показала явно предпочитание към речта с резонанс, специфичен за звуците, които техния собствен гласов тракт може да възпроизвежда.
Бебетата на възраст четири до шест месеца не показали предпочитание. Това навежда учените на мисълта, че от шестия си месец нататък бебетата започват да контролират собствения си глас и да различават думите от бръщолевенето, и може би това прави звуците, които звучат като бебешки говор, по-приятни за тях.
“Макар бебешкият говор да звучи простичко, той постига много“, казва съавторката на изследването проф. Линда Полка от Университета МакГил.
“Ние се опитваме да контактуваме с невръстното дете, за да му покажем как се възпроизвежда речта. Подготвяме го да използва собствения си глас“, казва още тя.
Макар понякога на родителите да се казва да не говорят по този начин на бебетата си, изследването на Масаполо и Полка показва, че особеностите на този говорен стил, който учените наричат „говор, воден от бебето “, може би са ключ към умението на бебетата да възпроизвеждат думи.
Източник: Университет на Флорида –https://www.sciencedaily.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Зорница Цонева
Редакция за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Даниела Гълъбова