
Смята ли детето ви, че квадрат и кръг изглеждат еднакво? Удря ли се в неща, разлива ли обекти или изглежда, че не знае къде се намират предметите по отношение на тялото му? Пропуска ли думи или цели редове, когато чете, или чете едно и също изречение? Всички тези проблеми могат да бъдат признаци на слаба визуална преработка (понякога наричана нарушение на визуалната преработка), което може да има драматичен ефект върху ученето.
Нарушената визуалната преработка се отнася до различни проблеми със зрението, които нямат нищо общо с късогледството или далекогледството. При това състояние мозъкът има проблеми с прецизното обработване на сигнали, които идват от очите.Дете с такива затруднения може да премине теста си за зрение с отличен резултат, защото очите му са добре. Проблемът е в начина, по който мозъкът му се справя или обработва визуалната информация.
Симптоми или признаци на проблеми с визуалната преработка:
Не всички деца ще имат всички признаци. Подобно на слуховата преработка, има различни области на слабост и всички деца ще бъдат засегнати от различни видове слабост и в различна степен.
- Лесно се разсейва от твърде много визуална информация
- Може да бъде неспокойно или невнимателно по време на видео или визуални презентации
- Може да се справя зле с визуални задачи, например, метене на пода – това не са децата, които да помолите да почистят бързо, когато идват неочаквани гости!
- Има затруднения със задачи, които изискват копиране (водене на бележки от дъска)
- Обръща или чете неправилно букви, цифри и думи
- Често се блъска в неща
- Има затруднения при писане в рамките на редове или полета
- Пропуска думи или цели редове при четене или чете едно и също изречение
- Казва, че го болят очите, търка много очите си, когато чете, пише или рисува
- Има умения за четене и писане под средното ниво, въпреки доброто разбиране и вербални умения
- Има слаби математически умения; често игнорира знаците на функциите, пропуска стъпки и обърква визуално сходни формули.
Визуална преработка и дислексия
Подобно на слуховата преработка, проблемите с визуалната преработка сами по себе си не са призната обучителна трудност. Симптомите обаче често се появяват при деца с проблеми в четенето, писането и математиката.
Много експерти смятат, че нарушената визуалната преработка е рисков фактор за проблеми с обучението като дислексия, но границите между мястото, където се срещат преработката, дислексията, дисграфията и дискалкулията се преплитат
Като родители и учители е достатъчно да знаем, че тези слабости се събират в много от нашите деца. Слуховата преработка, визуалната преработка, слабата памет и слабите умения за изпълнителна функция са в основата на трудностите при обучението на много от нашите деца.
Преодоляване на проблемите с визуалната преработка
Преодоляването на слабостите на визуалната преработка включва два пътя: медиация и приспособяване.
Приспособяването предлагат подкрепа в областите на слабост, така че зрителните пътища да не се претоварват.
Медиацията се осъществява от програми и дейности, които укрепват визуалната обработка.
Подкрепа за ученици с нарушена визуалната преработка
Някои от най-полезните методи за помощ на деца със слабост на визуалната преработка са:
- Не разчитайте само на визуалните инструкции. Дайте устни и писмени указания.
- Включете прости диаграми или изображения, за да изясните дългите писмени указания.
- Дайте време на детето си да задава въпроси относно презентации и указания. Това може да изглежда очевидно, но оставянето на време за обработка и проявяване на разбиране, ако детето не се справи от първия път ще създаде по-благоприятна среда за учене.
- Намерете учебна програма с незапълнени страници и прости указания. Удивително е колко голяма разлика може да направи оформлението на страницата за визуално слабите ученици. Въпреки че може да бъдем привлечени от цветна учебна програма по математика с много изображения, това може да е твърде разсейващо за някои деца.
- Начертайте удебелени черни граници около математическите задачи, за да помогнете на ученика да се съсредоточи върху един елемент в даден момент.
- Поискайте устни доклади вместо писмени отговори.
- Използвайте аудиокниги и лекции.
- Намалете визуалните разсейвания, като сгънете работния лист ИЛИ използвате празни парчета хартия, за да покриете част от страницата.
Дейности за укрепване на уменията за визуална преработка
Укрепването на уменията за визуална преработка може да се направи у дома, евтино, с предмети, които вероятно вече притежавате. Някои примери за тези дейности са:
- Сортиране на обекти първо по един признак (размер, цвят или форма)
- Сортиране по 2 и повече признака
- Завършване на пъзели. Започнете с прости пъзели и преминете към по-сложни
- Търсене на букви, цифри или думи
- Играйте игри „Аз виждам“ (т.е. виждам нещо червено и кръгло)
- Пъзели тип скрити картини
- Направете модели с мъниста, малки играчки или предмети от бита и накарайте детето си да ги копира
- Подредете няколко елемента в поднос, покрийте го и разбъркайте елементите. Вижте дали детето ви може да ги постави в правилния ред!
- Тренирайте уменията за игра с топка – хващане, хвърляне, ритане и удряне. Започнете бавно и с големи топки и преминете към по-малки топки и по-бърза скорост.
- Направете свои собствени игри за памет. Поставете няколко предмета върху поднос. Оставете детето си да разглежда предметите за 1-2 минути. Покрийте ги с кърпа. Вижте колко обекта е запомнило детето!
- Играйте настолни игри, които изискват да местите фигурите си в определени посоки, като дама или шах.
- Занимавайте се с многоетапни занаятчийски дейности като оригами.
- Намерете проста снимка в списание и я сгънете наполовина. Залепете я върху лист хартия. Вижте дали детето ви може да завърши рисуването на другата страна на картината.
Както можете да видите, има много прости (и забавни) дейности, които можете да правите за 10-15 минути на ден, за да подобрите визуалната преработка на децата си.
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Весела Пенчева
Източник: https://homeschoolingwithdyslexia.com