
В статията: Въпросът дали детето е готово за детска градина е много модерен в наши дни – но какво означава това? Какви умения притежава детето, готово за детска градина?
Знам защо четете това ..
Търсите еднозначен отговор на най-горещия въпрос днес: „Как да подготвя детето си за детска градина?“
Сериозна работа е да изпратим децата си сред други хора – чудим се дали сме ги научили какво да очакват. Искаме децата ни да успеят. Искаме да бъдат уверени. Искаме да израснат в детската градина.
Готовността за детска градина е актуална тема в момента. Това е продукт на непреодолимото желание да се помогне на децата да бъдат академично напреднали в училище, както и на схващането, че „по-рано е по-добре“, че „по-рано“ ще ги направи по-умни завинаги.
Тъй като стандартите за детските градини стават все по-академични, стремежът децата да „учат повече“ преди беше насочен към предучилищната възраст. Въпреки че тези стандарти са неподходящи за развитието на децата, родителите се възползват от идеята, че целта на предучилищното образование трябва да подготви детето за детската градина по академичен начин.
Това е наистина тъжен начин за поглед върху образованието в ранна детска възраст
Промяната може да се случи, когато стандартите в детската градина се променят, отдалечавайки фокуса от ранното детство като време за развиване на социални и емоционални умения към време, когато децата трябва да бъдат фокусирани върху академичните умения. И докато децата влизат в детската градина с много повече „академични умения“, отколкото преди 30 години, в толкова много други области такива умения им липсват.
Истината е: готовността за детска градина не означава децата да имат толкова академични познания, колкото си мислим …
Защо академичните познания не са отговора?
Изглежда, че има фиксиране върху готовността за детска градина. За съжаление, най-вече се фокусира върху подготовката на децата, но върху прилагането на грешни умения. На академични умения.
Искаме да сме сигурни, че децата ни са програмирани да успеят, но често ние надценяваме умения, които са измерими (като броене и познаване на буквите) и подценяваме наистина важните умения, които са много по-абстрактни (като изпълнителна функция, саморегулация и социални умения).
Когато говорим за дете, което се подготвя да ходи на детска градина, първите въпроси, които често чуваме, са:
• До колко може да брои?
• Знае ли буквите?
Нека веднага развенчаем тази теория: академичните умения, които често се ценят в ранното детство (познаване на букви, броене, познаване на форми и цветове и т.н.), са основни умения за запаметяване.
Дълго време цареше заблудата, че колкото по-бързо детето запаметява набор от символи (като букви) или може да формира думи (това е всичко, което се изисква), толкова по-добре ще бъде подготвено то за детската градина.
В голямата схема на живот и учене, запомнянето е най-ниската форма на обучение. Ние буквално прилагаме най-ниските изисквания към най-ниското ниво на обучение в детството.
Нека да разгледаме готовността за детска градина от друга гледна точка
Не забравяйте, че в ранното детство има нещо повече от AБВ и 123 – независимо, че социалните медии са на друго мнение. Не е важно кога точно детето ви ще се научи да брои или да познава азбуката (децата придобиват тези умения между 2 и 6 години и вие трябва да сте наясно къде в този спектър попада детето ви).
Вместо това, нека преместим фокуса си обратно към най-важната част от ранното детство: придобиването на ежедневни и социални умения. Без тях училищните познания ще бъдат като планина за изкачване, отсъствието от дома ще бъде борба, а придобиването на умения за независим живот ще стане прекалено сложно.
Развитието на детето като личност в детската градина е много по-голям показател за бъдещия му успех отколкото успехът му по всички предмети в училище (това е широко проучено и документирано).
Любопитно е как помогнах на децата си да се подготвят за училище? Запознайте се с моята домашна предучилищна програма.
Тъй като детето в ранна възраст се подготвя за детска градина, ето няколко истински умения, които то трябва да притежава. Това са действителни умения, които ще направят живота в детската градина много по-лесен и успешен. Колкото и да са забавни учебните познания в тези ранни години, те не допринасят много за това да помогнат на детето успешно да се ориентира в живота и да бъде независимо.
Да преместим фокуса от готовността за детска градина като набор от учебни познания на ниско ниво към умения на високо ниво, които ще помогнат на децата ни да успеят в живота.
„Контролен списък“ за готовността за детска градина
Аз съм бивша учителка в детска градина. Няма нищо по-хубаво от вълшебното време прекарано там и моето желание е да помогна на децата да преминат плавно в него. Помогнете на своите деца да усвоят тези умения.
Следвайте няколко насоки:
1.Училището е пълно с многоетапни задачи, както и животът. Да се запомнят определени инструкции и да се завърши задача е важно умение. Както и да се запомнят насоки, дадени от друг. Трябва да се уверим, че децата ни извършват последователни действия, имат способността да възприемат набор от указания и да завършат определена задача.
Това е част от работната памет на вашето дете. Така нараства и способността му да запаметява.
2. Да помоли възрастен за помощ (в идеалния случай – който не е роднина)
В училище има много възрастни и възможността децата да поискат от тях помощ, да поговорят с тях и да чуят какво казват е чудесна.
Проблемите обикновено възникват в училище и често пъти извън класната стая. Ако вашето дете не се притеснява да отиде при психолог или помощник учител (когото е възможно да познава и само смътно) ще бъде чудесно.
Насърчавайте детето си да говори с възрастни.
3. Опитайте 2-3 стратегии за решаване на проблеми с връстници
Лесно е, когато мама е наоколо, за да се обърнеш към нея винаги, когато има проблем, и тя магически да го поправи.
Но не така става в училище или в реалния свят.
Нашите деца трябва да имат набор от инструменти за решаване на проблеми с връстници преди да имат нужда от намесата на възрастен.
Научихте ли детето си да прави това? Позволявали ли сте му да разрешава самó спорове с връстници? Как се справя с разногласията с приятели?
4. Да се задават въпроси при нужда от повече информация
Винаги казвам на децата си (както и на учениците си), че умните хора са умни, защото задават въпроси.
Те не си мълчат, не отмятат глава, когато не разбират нещо.
Вместо това умните питат. Те търсят информация.
Уверете се, че детето ви задава въпроси, особено ако не разбира нещо.
5. Споделяйте и се редувайте при играта с общи играчки
Очевидно, има сериозна причина да не се принуждават децата да споделят играчки и аз разбирам това. Няма да ме видите да споделям своя iPhone или своята кола с някого. Някои предмети са си само наши.
Но в детската градина играчките и оборудването са общи. Те не принадлежат на нито едно дете. По-различно е, отколкото у дома, където играчките могат да имат ясен „собственик“.
Помислете върху това:
Знае ли детето ви как да споделя?
Знае ли как да се редува?
Знае ли как да покаже, че е негов ред, а не да грабва или да краде играчка?
Разбира ли когато някой чака своя ред?
6. Да се печели и губи “елегантно”
Това е голямо умение.
Децата трябва да се научат как да печелят и губят с достойнство.
Оставете детето си да загуби. Не му позволявайте да печели всеки път. То няма да печели всеки път в детската градина, училище и въобще в живота. Това е труден урок, който да бъде научен с 20 други деца, вторачени в него.
7. В живота не винаги печелим
Това е урок, който научаваме в детството, но какво се случва с децата, които не научават този урок? Какво е самочувствието им по-късно в живота? Установили ли сте връзката със самооценката и победата?
И обратно, трябва да научим децата да печелят с достойнство и с уважение. Те трябва да разберат, че победата е част от играта, но забавлението е в самата игра.
8. Да слушат приказка без да прекъсват
Това е трудно умение, но то се изисква в детските градини през целия ден, особено в днешния свят на обучение чрез директни инструкции, 5 и 6 годишните трябва да седнат и да слушат активно.
Помогнете на детето си да развие тези умения.
Четете книги с картинки вкъщи, като помолите децата да изчакат до края за въпроси.
Седнете да четете книга без картинки, за да ги накарате да седнат и да слушат.
Ограничете времето пред екрана, за да помогнете на децата да внимават по-дълго време.
Придобиването на знания е трудно (както и за мен е трудно да се застъпвам за ученето, когато децата на тази възраст трябва да тичат и да играят, но това за съжаление е реалността в детската градина).
9. Да се научат да се забавляват самостоятелно
Детската градина не винаги е най-вълнуващото място.
Детската площадка е страхотна. Играта с играчки е супер забавна. Да седиш на масичка и да се учиш да пишеш букви? Понякога не е толкова забавно.
Децата трябва да имат способността да се забавляват самостоятелно, когато темпото спадне, да бъдат заети. Това означава ограничаване на телевизора и iPad-а, които помагат на децата, но ги откъсват от играта – това буквално кара мозъка им да загние.
Следователно, трябва да се култивират уменията им да играят сами.
Не забравяйте, че детето, което се отегчава в училище/детската градина, не е непременно дете без предизвикателства или надарено дете. Всички деца се отегчават в училище, независимо от нивото им на академични умения. Животът понякога е скучен. Част от онова, което кара детето да се чувства отегчено в училище е това, че е пропуснало да развие уменията да се забавлява и развлича самостоятелно.
10. След провала трябва да се опита отново
Това има ефект в зряла възраст и е толкова важно: нека имаме устойчиви деца.
Нека възпитаваме деца, които знаят, че провалът се случва, че провалът не е краят на света, че да се провалиш означава, че трябва да опиташ отново, че да се провалиш е нещо нормално.
Помогнете на детето си да научи стратегии за справяне с разочарованието.
Помогнете му да разбере, че провалът не е отражение на това какъв си ти като човек.
Помогнете му да види шанса и красотата чрез усилена работа и неколкократни опити.
11. Вземане на решение
Децата в детската градина трябва да бъдат независими. Те трябва да имат умения да се ориентират в живота без родителска намеса. Помогнете на детето си да развие свои собствени житейски умения.
Нека сами да вземат решения – дори това да означава, че ще се провалят. Те ще се поучат от това.
Дайте им няколко (2-3) възможности за избор – оставете ги да вземат решения за простички неща от всекидневието (като например кои обувки да обуят).
Отдръпнете се малко и ги оставете да се ориентират в нова зона – все още наблюдавайте и контролирайте, но може би от пейката в парка, вместо да стоите точно до тях (трябва да изберете как най-добре да наблюдавате детето си без да ви види).
Децата в детската градина са много независими. Помогнете на детето си да се научи да се чувства комфортно, живеейки собствения си живот.
12. Умение за саморегулиране
Знаете ли, че уменията за самоконтрол в детската градина са един от най-големите показатели за бъдещ успех (в академичния и социалния живот)?
Децата трябва да се научат как да се ориентират сред силните чувства, големите емоции, импулси и собствените си желания. Това се случва през по-голямата част от живота, не само в детската градина. Контролира ли детето ви (през повечето време) своите емоции? Има ли някакви умения за успокояване на тялото си? Знае ли какво е и проявява ли (често) самоконтрол?
Уменията за саморегулиране са много важни през ранните детски години. Да бъдем модел за тези умения и да обучаваме децата си на тях е огромна част от задачата ни като родители.
Други полезни и простички умения, които е чудесно детето да има преди да влезе в детската градина:
Като бивш учител в детската градина, ето някои други умения, които би било чудесно едно дете да има преди да започне училище. Някои от тях са изисквания (като това да се справят сами в тоалетната), а други са полезни в името на това да имаме независими деца.
– Да облича самó връхна дреха. Бонус: да я закопчава без помощта на възрастен.
– Да обува правилно обувките си (връзването на обувки е трудно, та дори само обуването е достатъчно).
– Да се справя самостоятелно в тоалетната.
– Да знае своето име и фамилия. Бонус: да знае вашето име и фамилия.
– Да може да разпознае своето име напечатано.
– Да може да напише името си (дори и само с главни букви).
– Да може да използва ножици.
– Да знае как да използва лепило.
Кой е най-добрият начин да въведете и усъвършенствате всички тези умения?
Играта.
Не може постояно да подлагате детето на тренировки и наказания, за да се научи да се справя.
Няма работен списък, който да обяснява кои играчки се споделят и кои не.
Гледането на видеоклипове в YouTube няма да направи децата ви устойчиви.
Фокусирането единствено върху академичните познания лишава децата ни от истинското обучение, което трябва да се проведе в ранна детска възраст. Уменията и ценностите, базирани на играта, ги съпътстват през целия им живот.
Играта изгражда техните социално-емоционални умения. Играта изгражда тяхната саморегулация. Играта изгражда тяхната изпълнителна функция.
Докато подготвяте детето си за детска градина, съсредоточете се върху човека, който е, а не върху това, което може (или не може) да прави.
Има много неща, които децата ще научат в детската градина, както и още толкова много умения за овладяване.
Просто не губете цялостен поглед от детето – което е много повече от броене до 10 и познаването на азбуката.
Източник: https://busytoddler.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Валентина Иванова