Дислексия – дали по-голямото разстояние между буквите прави четенето по-лесно?

Дислексия – дали по-голямото разстояние между буквите прави четенето по-лесно?

Резултатите от проучване, направено в Обединеното кралство, показват че по-големите разстояния между буквите биха могли да направят по-лесно четенето за някои хора с дислексия.

Това не е трудно да се приложи и ако тези констатации са точни, може да се постави началото на много по-лесно четене за хората с дислексия и разлики в грамотността.

Но възможно ли е по-големите интервали между буквите в една дума да улеснят четенето за мозъка с дислексия?

Малко проучване на университета Anglia Ruskin във Великобритания, показва, че това е възможно и може да промени всичко – от интерфейсите на смартфона до изпитните документи.

Проучването се фокусира върху някои от не толкова познатите подходи при дислексията, които не са били обект на различни изследвания, като например използването на слухова помощ и директни интервенции в класовете в училище. Разстоянието между буквите и дислексията са били предмет само на няколко специализирани проучвания до момента.

Новото изследване установява, че в поредица от задачи за четене на глас, изключително голямото разстояние между буквите повишава скоростта на четене на учениците в тестовата група, като до известна степен намалява значително и броя на пропуснатите думи при четене. По време на триминутния тест се наблюдава, че грешките при четене са намалели и скоростта на четене се е увеличила. Не е открит ефект обаче върху други грешки при четене, като неправилно подреждане на думи или неправилно произношение.

Водещият изследовател на проучването д-р Стивън Стаг, който е преподавател по психология в университета Англия Ръскин в Кеймбриджшир, казва:

„Един от хубавите аспекти на допълнителното разстояние между буквите е, че може да се използва за всички в клас и да е от полза, без да се отделят децата с дислексия“

Проучването, публикувано в „Изследвания в областта на уврежданията в развитието“, е проект, ръководен от Обединеното кралство, предназначен да изследва възможности за представянето на текст в страниците за хора с дислексия и различия в грамотността. Това ново изследване от Anglia Ruskin University подкрепя твърдението, че разстоянието на страниците (както между редове, така и между буквите) може да направи изпитите по-лесни за четене и тълкуване за хора с различия в грамотността и може да промени начина, по който подхождаме към специфичните за дислексията текстове и ресурси.

Това е интересна ниша за изследване и резултатите могат да се окажат голям катализатор за достъпност при печатния текст. Интересно би било да се види до какво ще доведе това изследване и какви допълнителни проучвания могат да бъдат направени.

Източник: succeedwithdyslexia.org
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Теодора Каменова
Photo credit: Freepik